Zawsze chciałeś założyć e-magazyn? Powiem Ci jak pokonać formalności.

Dawno temu w mojej głowie zrodziło się pewne marzenie. Moim celem było tworzyć coś więcej niż blog, a do tego zaangażować w ten projekt fantastycznych ludzi. Kiedy w mojej głowie wyklarował się pomysł, oczekiwał on prawie rok na realizację! Dzięki temu właśnie dziś mogę dzielić się z Wami doświadczeniem na temat: jak założyć własny e-magazyn?


Na początku muszę dodać, że mój kwartalnik nie miał osobowości prawnej. Oznacza to, że bez działalności gospodarczej, jako osoba fizyczna zarejestrowałam w sądzie to czasopismo. Tak, to możliwe. Jednak warto pamiętać, że mój magazyn nie był był założony z myślą o zarabianiu, a raczej z pasji i chęci robienia czegoś fajnego.


Czy założenie e-magazynu jest trudne?

Nie! Jeśli nie wiesz od czego zacząć, być może nie będziesz wiedział co powinieneś zrobić. Jednak jestem tu właśnie po to, aby Ci pomóc. Tak naprawdę prawnie musisz zrobić tylko jedną rzecz: zarejestrować pismo w sądzie. I to jedyna pozycja na Twojej liście ‚must do’. Aby zarejestrować pismo potrzebujesz następujących dokumentów:

a także skan dowodu osobistego oraz znaczki sądowe o wartości 40 zł, które kupisz w kasie sądu.


Jak długo to trwa?

Wypełniasz dokumenty. Jedziesz do sądu okręgowego (rejonowy odpada). Wchodzisz, kupujesz znaczki, sprawdzasz jeszcze raz czy masz komplet dokumentów. Pytasz ochroniarza albo w recepcji, gdzie zanieść papiery, kładziesz je na biurko u Pani, ona Ci dziękuje i wychodzisz. Po około tygodniu może dwóch otrzymasz list potwierdzający wpis do rejestru. Brawo! Masz swoje własne czasopismo internetowe.


Co jeszcze możesz zrobić?

Jeśli masz ochotę, możesz uzyskać numer ISSN, jednak nie ma takiego obowiązku. Dodatkowo poza pewnym prestiżem, nadanie tego numeru nic nie zmienia. Jeśli jednak masz ochotę ‚sprofesjonalizować’ swoje czasopismo, zapoznaj się z informacjami nt. trybu uzyskania nr ISSN.


Co jeszcze warto zrobić?

Jeśli planujesz zatrudniać ludzi to na pewno będziesz podpisywał z nimi umowę (zlecenie, o pracę, o dzieło). Ja jednak zakładając magazyn byłam na studiach i nie miałam żadnych funduszy, ‚pracowali’ dla mnie sami pasjonaci. Ten projekt był nasz. Ja byłam inicjatorką, ale wszyscy tworzyliśmy to wspólnie na równych prawach. Jednak mimo wszystko wolałam się zabezpieczyć i zapobiec sytuacjom, w których ktoś po wielu miesiącach zacznie kwestionować moje prawa do publikacji artykułu. Dlatego każdy autor podpisał ze mną umowę licencyjną.


Gdzie umieścić magazyn i jak go promować?

Czasopismo internetowe najlepiej zamieścić na własnym serwerze (do 5000UU koszt 15 zł). Jednak oszczędnym polecam darmową platformę blogową, darmowy minimalistyczny szablon (skórki z kategorii ‚portfolio’ będą najlepsze) + koniecznie własną domenę, która sprawi, że całość będzie bardziej profesjonalna.

Na stronie osadź magazyn zamieszczony na ISSUU, bo wygląda super! Oraz dołącz pliki do pobrania w formacie PDF.

Jeśli chodzi o promocję magazynu, to zacznij od podstaw, załóż fanpage, udostępnij link na profilu prywatnym, zaproś znajomych, ogłaszaj się na forach i grupach tematycznych. Bądź patronem medialnym wydarzeń z Twojej tematyki. Zainwestuj w reklamę Google+, współpracuj ze znanymi osobami/blogerami. Jest mnóstwo możliwości. Testuj co się sprawdza i rób tego więcej, a tym samym zrezygnuj z aktywności, które nie przynoszą efektów.


Założenie magazynu internetowego od strony formalnej jest dziecinnie proste. Cała trudność polega na rozwijanie tego projektu, dobrego zaangażowanego zespołu, posiadającego określone umiejętności. Do współpracy zaproś nie tylko autorów tekstów, ale także fotografów, grafików, korektorów, prawników. Mój zespół posiadał wszystkie te elementy, z wyjątkiem czasu, a później funduszy. Dlatego niestety upadł. Mam nadzieję, że w Twoim przypadku będzie inaczej 🙂 Powodzenia!


*  *  *


Hej, stworzyłam Newsletter. Zapraszam do zapisu:

Miło Cię widzieć. Rozgość się!

  • myślałam kiedyś o tym, więc weszłam z ciekawości:) marzy mi się taki magazyn DIY, ale niestety czasu mało :/